
Jip heeft sinds vorige week onbeperkt schermtijd gekregen, zodat ze kan bewijzen dat ze zo haar schoolcijfers op kan halen. Dit was de uitkomst van een goed gesprek met haar over haar tegenvallende schoolresultaten en haar voorstel om het op te lossen. Wij hebben ingestemd. Misschien hopen wij stiekem zo het omgekeerde te bewijzen, maar het liefst willen we natuurlijk dat het haar gewoon lukt. Er hangt een plan met concrete afspraken voor de komende vier weken op de koelkast, die we elke week zullen evalueren.
De eerste week check ik regelmatig (en bijna obsessief) Jips schermgebruik. Ze blijkt tot in de vroege uurtjes te gamen. Als we haar op woensdag aan de telefoon hebben klinkt ze sacherijnig en slaperig. Dit viel natuurlijk te verwachten. En toch begin ik te twijfelen: Wat hebben we gedaan? Was dit wel verantwoord?

Die week kom ik een opvoedcursus tegen voor ouders van jongeren die te veel op hun schermpjes zitten. Fedde en ik melden ons aan. Het is een online cursus via Teams en we zitten met de ouders van twee andere pubers in een groep. Ik ben de enige stiefouder. We leren open vragen stellen, verantwoordelijkheden laten bij wie het hoort (dat doen we al best goed, check), aandacht besteden aan alle ontwikkelingstaken en grenzen stellen. En we krijgen huiswerk! Tegen de kinderen grap ik dat we een cursus ‘Help mijn man heeft een kind’ doen (waarom bestaat deze niet?).
En dan ga ik oefenen met open vragen stellen:
- Wapke: Wat zijn jullie aan het doen?
- Jip: Niks
- Wapke: Vinden jullie… uh… Wat vinden jullie daar leuk aan?
- Jip: (Lachend) Niks
- Wapke: Wat zouden jullie willen doen?
- Jip: Niks
- Wapke: Oké! Bedankt voor dit openhartige gesprek!
- Jip: Ja, goed gesprek! Ik krijg een boks.
Wat we vooral fijn vinden aan de cursus is dat we kunnen praten met andere ouders die vergelijkbare zorgen hebben. En we ontdekken dat wij het eigenlijk heel goed doen als team!
Na vier weken zijn er nog niet genoeg nieuwe schoolcijfers van Jip bekend om al te kunnen zeggen of het beter gaat op school, maar we zien wel een meer ontspannen en vrolijkere Jip, die meer contact met ons maakt, meer vertelt en grapjes maakt en vaker mee wil doen met gezamenlijke activiteiten. Ze komt nu ook bijna ieder weekend naar ons. Ze zit duidelijk beter in haar vel en dat bevestigt ze zelf ook. Goed in je vel zitten geeft haar de beste kansen om goed te presteren op school, dus wat mij betreft zijn we nu al geslaagd!
Andere Verhalen

"En de afwas dan?"~ Wapke ~

"Weet je waarom ze niet wil?"~ Wapke ~